Een van de belangrijkste onderdelen van uw zoekoptimalisatie (SEO) strategie is linkbuilding, het proces van het verkrijgen van inkomende links naar uw website. Links zijn als de valuta van internet. Hoe meer waardevolle links naar uw website verwijzen, hoe beter deze zal ranken. Deze inkomende links worden backlinks genoemd. Als het op SEO aankomt, zijn er maar weinig dingen die zoveel verschil kunnen maken als het aantal en de kwaliteit van de backlinks die uw website heeft. Links helpen Google de populariteit van een website vast te stellen en geven deze ook belangrijke informatie over hoe pagina’s met elkaar in verbinding staan.
Het proces van het verkrijgen van backlinks kan extreem arbeidsintensief zijn en kan behoorlijk wat tijd in beslag nemen, maar is noodzakelijk voor een succesvolle SEO-strategie. Zelfs als u een uitstekende website bouwt en al het andere correct doet voor SEO, zal uw website veel sneller aan populariteit winnen met backlinks. Backlinks vertellen Google waar uw website scoort op het gebied van populariteit, relevantie en integriteit, de drie componenten die Google gebruikt om prioriteit te geven aan websites op pagina’s met zoekresultaten.
De rol van linkbuilding bij SEO
Linkbuilding kan worden gedefinieerd als het proces waarbij via verschillende methoden eenrichtingsverkeer (of “backlinks“) naar een website worden verkregen. Het doel van linkbuilding is om hoogwaardige verwijzingen naar uw website te creëren door deze te laten linken op websites met een hoge autoriteit. Websites “verlenen” hun autoriteit naar de websites waarnaar ze linken. Als gevolg hiervan kan het verkrijgen van uw backlinks van websites met hoge spamscores u eerder schaden dan u ten goede komen. Aan de andere kant is het erg belangrijk dat de websites waarvan u backlinks krijgt, tot de sfeer van uw bedrijf behoren. Als u een technologiebedrijf runt, is een link van een website met technische recensies waardevoller dan een link van een yogasite.
Internationale linkbuilding
Internationale linkbuilding diensten zijn essentieel om ervoor te zorgen dat uw internationale linkbuilding-inspanningen succesvol zijn. De belangrijkste uitdaging van internationale linkbuilding zit hem niet in het doen, maar in het weten wat te doen. Om meertalige links te krijgen, moet u inhoud van hoge kwaliteit maken en in contact komen met de juiste mensen bij de juiste publicaties. Het is essentieel dat u in hun taal pitcht, geweldige bronnen in hun taal aanbiedt en linkt naar een perfect vertaalde bedrijfswebsite. Maar eerst moet u leren welke de meest populaire en invloedrijke websites van uw niche zijn binnen een bepaalde landinstelling.
Verhoog het websiteverkeer met linkbuilding
Bij het optimaliseren van uw website voor zoekmachines is linkbuilding iets om sterk op te focussen. Aangezien links de manier zijn waarop webcrawlers van zoekmachines websites ontdekken en openen, helpt het hebben van een sterk linkprofiel uw online zichtbaarheid te vergroten en meer verkeer te genereren. Als het gaat om linkbuilding, zijn de best practices duidelijk en gemakkelijk te volgen. Wanneer u aan het linkprofiel van uw website werkt, volgen hier enkele basisrichtlijnen:
- Zorg ervoor dat er verschillende bronnen naar uw website verwijzen. Naast online directories kunnen externe links worden verkregen van branche-relevante websites, sociale media, blogs, nieuws- en persberichten.
- Verifieer en optimaliseer uw Google+ bedrijfspagina. Google verzamelt informatie over bedrijven en maakt vermeldingen die u kunt claimen en optimaliseren.
- Wees actief op sociale media. Idealiter zou je op een tijdige manier moeten reageren op iedereen die contact met je opneemt via sociale media.
- Publiceer nieuws en persberichten. Wanneer er een opmerkelijke gebeurtenis of ontwikkeling is in uw bedrijf, is dit een mooie kans om de zichtbaarheid te vergroten.