Competitie online neemt toe; hoe kun je je onderscheiden

Competitie online neemt toe; hoe kun je je onderscheiden

Steeds meer bedrijven zijn actief op het internet. Dit is ook niet zo gek, want een groot deel van alle aankopen gebeurt natuurlijk ook online. Door de toenemende concurrentie is het voor bedrijven nu nog belangrijker dan ooit om creatief te zijn in hun aanpak en zich op een positieve manier te onderscheiden van hun concurrenten. Hoe je dat doet? Dat gaan we je in dit artikel vertellen! 

Online strategie 

Om online succes te kunnen behalen heb je uiteraard een online strategie nodig. Zonder strategie ga je met losse flodders schieten en met de sterke concurrentie op de loer zal dat niet veelbelovend zijn. Bepaal welke (online) doelstellingen je wilt behalen en wat je ervoor moet doen om daar te komen. Kijk waar je kwaliteiten liggen en welke online kanalen daar het beste bij passen. Blijf vooral lekker dichtbij de kernwaarden van je bedrijf, want alleen dan zul je écht uitblinken. Heb je hulp nodig bij het vormgeven van je online strategie? Dan kun je hier het beste een gespecialiseerd online marketing bureau voor inschakelen. 

Creatieve campagnes 

De tijd dat je zomaar wat simpele tekst en afbeeldingen kon zenden naar je doelgroep om succesvol te zijn is voorbij. Tegenwoordig heb je creatieve en prikkelende campagnes nodig om herkenning van je doelgroep te krijgen en ze te bereiken met de boodschap die je ze graag wil voorschotelen. Op het moment dat deze boodschap je doelgroep heeft bereikt, wil je natuurlijk dat deze boodschap de doelgroep dusdanig enthousiasmeert en uiteindelijk verleidt om tot een aankoop over te gaan. Om nog maar eens te benadrukken wat het belang is van een creatieve campagne: gemiddeld kijken mensen 65,8 keer per dag op hun telefoon, een hele hoop van die keren scrollen ze door hun social media heen en/of bekijken ze hun e-mails. Er komt dus een hele hoop informatie op ze af en daardoor wordt bij lange na niet alles onthouden. Alleen de écht creatieve en prikkelende campagnes zullen bij de mensen blijven hangen. 

Mensen kopen van mensen

Ook in een online omgeving blijft het menselijke aspect belangrijk. Mensen kopen ten slotte van mensen. Wat wordt hiermee bedoelt? Ook online kun je een bepaalde emotie opwekken. Dit kan door middel van een verhaal (storytelling), afbeelding, video of een bepaalde actie die je terug laat komen op je online kanalen. Zorg dat je lekker jezelf blijft en probeer ook online de service te bieden die je zelf in een offline omgeving ook graag zou willen ontvangen. Investeer in je relatie met de klant door te achterhalen tegen welke problemen zij aanlopen en wat jij hierin voor hen kan betekenen. Door hen op een persoonlijke manier te benaderen geef je, ondanks de online omgeving, toch een gevoel van verwantschap. Durf dus online ook je gezicht en emotie te laten zien. 

Hopelijk heb je na het lezen van de praktische tips in dit artikel weer een aantal handvatten gekregen om online succes te boeken. Mocht je tijdens het toepassen van deze tips nog vragen hebben, laat het dan weten in een reactie onder dit blog!

admin